Consolidarea sistemului imunitar pentru combaterea coronavirusului: ceea ce trebuie sa stiti

Fara tratament sau medicamente specifice si fara un vaccin la orizontul apropiat, singura aparare pe care organismul nostru o are impotriva noului coronavirus este sistemul imunitar.

Modul in care aceasta raspunde la infectie va depinde in mare masura de rezultate: putem suferi de simptome usoare, cum ar fi tuse uscata, dureri in gat, oboseala si febra, simptome severe, cum ar fi pneumonia si probleme respiratorii acute, la esecul cu mai multe organe si moartea.

Expertii au explicat in numeroase articole cum sa consolideze acest sistem pentru a face fata mai bine acestei boli. Ei recomanda sa urmati o dieta sanatoasa , sa dormiti mai mult, sa evitati stresul, alcoolul excesiv , tutunul si alte substante toxice.

Dar inainte de a privi aceste recomandari, sa incepem prin a intelege cum functioneaza sistemul imunitar si cum se activeaza atunci cand intra in contact cu coronavirusul.

Sistemul imunitar este o retea complexa de celule, organe si tesuturi care lucreaza impreuna pentru a ne apara de microorganisme si substante toxice care ne-ar putea imbolnavi – ciuperci, paraziti, virusi si bacterii – si care sunt prezente in lumea din jurul nostru.

Toate organele noastre contin celule ale sistemului imunitar si acestea sunt, de asemenea, in sange (in leucocite, care sunt celulele albe din sange) si in limfa (lichidul limpede care trece prin vasele limfatice).

Si desi celulele imune isi au originea in maduva osoasa si exista locuri unde sunt mai concentrate, cum ar fi ganglionii limfatici, amigdalele, splina sau timusul, le putem gasi in piele, mucoasa, plamani, sistemul digestiv si fiecare colt al corpului.

Cand organismul nostru se confrunta cu un agent patogen (un microorganism capabil sa provoace boli, cum ar fi coronavirusul), sistemul imunitar raspunde in doua moduri in paralel.

Unul este asa-numitul raspuns innascut . Este primul care este dezvoltat si este in mod normal eficient in eliminarea diferitelor tipuri de agresori.

O caracteristica particulara a raspunsului adaptativ este aceea ca lasa memorie . Adica, amintiti-va de agentii patogeni cu care corpul dvs. a intrat in contact in trecut si, prin urmare, veti sti cum sa ii combateti in viitor.

Acest lucru inseamna ca, teoretic, daca am fi infectati cu covid-19 o data, nu am putea primi una a doua. Desi este un virus nou, la care exista inca multe intrebari de raspuns, nu este complet clar daca genereaza imunitate si, daca o face, cat dureaza.

O modalitate prin care covid-19 pare sa invinga sistemul imunitar este prin inhibarea producerii de interferon , o proteina pe care celulele imunitatii innascute o produc atunci cand corpul nostru intra in contact cu un virus, cu intentia de a preveni intrarea acestuia celula.

In 80% din cazuri, raspunsul sistemului imunitar la coronavirus este eficient si, prin urmare, oamenii sunt asimptomatici sau sufera simptome usoare. In restul de 20%, nu: virusul intra in celule, deoarece sistemul imunitar nu l-a putut bloca. Deci, aceste celule in care virusul reprodus sunt distruse si mor intr-un mod necontrolat.

Cum sa optimizezi sistemul imunitar

Intrucat primul lucru care reactioneaza la virus este raspunsul nostru imun innascut, este important sa avem un sistem imunitar competent pentru a lupta cu acesta. Pentru ca structura sa sa fie adecvata, este esentiala o dieta variata , asa cum este explicat in detaliu in nota pe care o veti gasi in linkul de mai jos, dar si exercitii fizice, odihna si evitarea situatiilor stresante.

De fapt, mentinerea unui stil de viata sanatos, cu un regim alimentar sanatos pe termen lung, poate fi mai importanta ca niciodata. Asta inseamna sa urmam un model alimentar care asigura o nutritie esentiala si, de asemenea, mentine glicemia si greutatea sub control.

Spalare corecta a mainilor : Coronavirusul moare atunci cand ne spalam corect mainile timp de 20 de secunde cu sapun sau cu un gel de igienizare a mainilor care contine mai mult de 60% alcool.

Nu fumati : fumatorii prezinta un risc crescut de infectie si complicatii grave din astfel de infectii.1 Nu ar trebui sa avem nevoie de mai multe motive pentru a nu fuma, dar in momente ca acestea importanta sa este mai clara ca niciodata.

Cantitate adecvata de exercitii fizice : Studiile observationale au aratat ca persoanele care fac eforturi tind sa aiba mai putine infectii decat cele care nu.4 Desi aceste studii au variabile confuzive, consensul general este ca exercitiul general este probabil benefic, cu unele avertismente.

Daca bei alcool, fa-o cu moderatie : in perioadele de stres, unii apeleaza la alcool ca mecanism de coping. In timp ce meditatia, plimbarile naturii si exercitiile de constientizare sunt probabil modalitati sanatoase de a face fata, pentru unii oameni nu este suficient, iar alcoolul ajuta putin mai mult. Nu judec pe nimeni aici. Cu totii trebuie sa facem ceea ce este necesar pentru a trece prin aceste momente dificile.

Vitamina C a fost folosita de zeci de ani pentru a ajuta la prevenirea racelii comune. Printre alte functii, aceasta vitamina poate ajuta la mentinerea pielii sanatoase, care ofera o bariera pentru germeni si alte invadatoare daunatoare. De asemenea, unele studii – dar nu toate – par sa indice ca poate imbunatati functia anumitor globule albe care combate infectia.9 De asemenea, exista dovezi contradictorii cu privire la posibilele beneficii ale reducerii mortalitatii cu doze mari de vitamina C pentru pacientii cu sepsis, cea mai grava forma de infectii sistemice.