Cum sa scapi de anxietate si de insomnie

Unii se trezesc noaptea, gandindu-se: ,,Voi adormi vreodata?” Avem tendinta de a ne stresa de-a lungul programului de somn si de a face presiuni asupra noastra pentru a obtine somnul, indiferent cat de dificil sau usor ar fi sa obtinem. Anxietatea si insomnia se hranesc reciproc. Somnul este esential pentru bunastarea noastra, dar nu intotdeauna il pretuim si nici nu stim cum sa il obtinem. Uneori, poate fi chiar trecator.  

Cauzele anxietatii si insomniei. Tacerea poate fi un declansator pentru ganduri. Deodata, incepi sa simti anxietate, ceea ce duce la insomnie. Toate acestea duc la impacturi asupra sanatatii fizice si emotionale, ceea ce poate duce la dificultati de functionare sau de concentrare in general. Anxietatea poate fi inradacinata in multe tulburari de sanatate mintala, cum ar fi tulburarea de anxietate generalizata, tulburarea de panica, PTSD si multe altele. Insomnia poate exista de la sine sau poate fi agravata de o tulburare de sanatate mintala. Insomnia este o incapacitate de a dormi pentru perioade de timp. Poate arata diferit pentru toata lumea. Poate fi o dificultate de a adormi, de a dormi sau variatii ale ambelor. Lipsa somnului este componenta cheie a acestuia. Poate exista o relatie bidirectionala intre anxietate si insomnie, unul afectandu-l pe celalalt. Acest lucru provoaca suparare si insomnie suplimentara, facand sa para un ciclu care nu se incheie niciodata. Conform Asociatiei Anxietatii si Depresiei din America, peste 40 de milioane de americani sufera de tulburari cronice, de somn de lunga durata, iar 20 de milioane suplimentare raporteaza probleme de somn ocazionale. Oamenii de stiinta au mai descoperit ca ,,perioade lungi fara somn sunt asociate cu dificultati cognitive si pot produce simptome psihologice, de la schimbari de dispozitie la experiente psihotice, cum ar fi halucinatiile.” Din acest motiv, luptele de sanatate mintala pot fi adesea atenuate prin obtinerea unui somn bun.

Cum sa scapi de anxietate si de insomnie. Anxietatea poate aparea la oricine si nu ar trebui ignorata. Odata ce ii faci fata, poti face ceva in acest sens. Cum se poate depasi anxietatea si insomnia? Nu exista un leac ,,pentru toata lumea” pentru aceste lupte, dar exista cativa pasi care va pot ajuta.

Noteaza totul. Un lucru usor pe care il poti face este sa tii un caiet si un stilou langa pat pentru a scrie gandurile de noapte cand incep sa va deranjeze. Cand apare anxietatea, foloseste un jurnal pentru a-ti inregistra gandurile inainte de a te culca si in timp ce ai probleme cu somnul, astfel incat sa nu rumeneasca si sa te consume. Le poti revizui cu usurinta a doua zi. Cu jurnalul tau de ganduri, incepe sa te uiti si sa exersezi terapia cognitiv comportamentala. Acest lucru iti va usura mintea tulburata prin redirectionarea gandurilor catre o gandire mai pozitiva. Ia un gand negativ si schimba-l in ceva mai rational si mai putin catastrofal. Un jurnal de somn este de asemenea util. Cat de des te confrunti cu anxietatea de somn? Evalueaza severitatea si noteaza durata. In cazul problemelor legate de somn, vei dori sa remarci cat de des ai probleme cu somnul, despre cate ore pe noapte esti capabil sa dormi si calitatea somnului, adica daca te trezesti sau nu in mod constant sau ai doar probleme de adormire.

Meditatia somnului. Gandeste-te la un spatiu sigur; poate fi oriunde, oricand, cu oricine (sau singur, pe care il recomand). Stai in picioare sau culca-te in acel spatiu sigur. De exemplu, te-ai putea gandi la o plaja noaptea cu un foc de tabara. Asculta sunetul valurilor. Poti chiar sa-l numesti cumva. Da locului tau un nume si enumera cat mai multe detalii posibile. Fa acest lucru oricand vrei, dar fa-o inainte de a te culca pentru a-ti relaxa mintea. Poti schimba imaginea de fiecare data sau sa o pastrezi la fel, extinzandu-te la detalii. Acest lucru te va aduce intr-un loc in care te simti in siguranta si in afara gandurilor si emotiilor dificile care te vor ajuta sa dormi. In acea stare de relaxare, te poti separa de emotiile negative.

Fa-ti o rutina a somnului consistent. Du-te la culcare la o ora decenta si incearca sa te trezesti la aceeasi ora zilnic. Acest lucru te va ajuta sa stabilesti un sentiment de rutina cu care corpul se poate obisnui. Daca stai treaz toata noaptea, pe langa sentimentul de anxietate fata de somn si de nedormire, te vei trezi intr-un mod nesanatos care agraveaza situatia. Opreste orice iti distrage atentia inainte de a merge la culcare, astfel incat creierul tau sa fie mai putin stimulat. Acest lucru te va ajuta sa incepi sa te obosesti, daca asta este ceva cu care te lupti. Daca esti o persoana care priveste ceasul constant noaptea, arunca-l daca e nevoie.

Gestioneaza mediul inconjurator. Confortul tau controleaza si modul in care dormi. Pastreaza camera intunecata si cauta niste sunete care te ajuta la somn (cum ar fi sunetele naturii). Daca iti menti mediul pentru somn si te asiguri ca te vei simti confortabil, vei adormi mult mai repede. Acesta lucru te va ajuta la recuperarea de orice tulburare de anxietate sau insomnie atunci cand mediul te relaxeaza in mod natural.G