Soia vindeca bolile cronice

Produsele de soia sunt nelipsite din orice dieta menita sa ne vindece de bolile cronice. Blamata pe vremea comunismului, soia este de fapt un aliment recomandat in perioadele de post si nu numai, datorita continutului dublu de proteine fata de carne Soia este o leguma originara din China si Japonia, raspandita in SUA si in multe tari europene, printre care Germania si Franta.
 
Surprinde prin virtutile sale terapeutice, iar in ultimele decenii a devenit ingredientul principal al oricarui regim alimentar. Folosita in industria uleiului, in cea alimentara, dar si in fitoterapie, soia se cultiva in peste 30 de varietati si soiuri. SUA valorifica la maximum calitatile nutritionale ale soiei prin cele peste 60 de sortimente alimentare. Este atat de usor de prelucrat, incat oricine vrea poate sa pregateasca o masa sarbatoreasca cu produse din soia, de la aperitive pana la deserturi.
 
Miracolele soiei
 
Cercetarile au demonstrat ca soia poate fi un aliat al omului modern in lupta pentru mentinerea echilibrului fizic si psihic. Faina de soia contine: 26% hidrati de carbon, 15-22% grasimi, 37-40% proteine, intre care o multime de aminoacizi valorosi. In plus, bobul de soia contine vitamine precum A, B2, B5, B6, C, D, E si multe minerale. Intr-o suta de grame de soia gasim 1.870 mg potasiu, 555 mg fosfor, 195 mg calciu si 4 mg sodiu. La acestea se adauga si alte substante valoroase – lecitina, celuloza, ceara. Iar acizii grasi nesaturati din uleiul de soia o recomanda ca pe un dusman al colesterolului.
 
Aliment si medicament
 
Specialistii recomanda dieta cu soia in mai multe afectiuni. De exemplu, faina de soia este un aliment valoros pentru bolnavii de diabet, guta, reumatism, demineralizare, tulburari ale metabolismului lipidic, dereglari de crestere si anemie. O dieta bogata in soia combate boli grave precum: hepatita, astenia, surmenajul sau cancerul de san. Si cei care sunt in convalescenta se refac mai repede daca mananca preparate din soia. In Japonia, de pilda, femeile includ in ratia cotidiana soia si, astfel, depasesc mai usor perioada menopauzei. Nutritionistii cred ca aceasta performanta se datoreaza hormonilor vegetali existenti in bobul de soia, care inlocuiesc cu succes procentajul scazut al hormonilor estrogeni, secretati de organismul femeilor aflate in aceasta etapa. Pentru femeile tinere, soia este un protector impotriva cancerului de san.
 
Soia, cel mai tare antioxidant
 
Antioxidantii sunt compusi naturali care protejeaza organismul impotriva substantelor toxice, substante care atenteaza la sanatatea sistemului imunitar. Se gasesc in legume, fructe, lactate, plante medicinale si carne alba si ajuta la mentinerea sanatatii celulei. Si soia are un continut ridicat de antioxidanti, numiti izoflavone care mentin echilibrul hormonal. Nutritionistii mai recomanda soia pentru prevenirea cancerului de colon, de san sau de prostata. Tot izoflavonele reusesc sa scada nivelul colesterolului “raui si sa mentina un nivel normal al colesterolului “buni.
 
Elemente organice prezente in soia
 
Cand vorbim de substantele indispensabile organismului nostru (lipide, glucide, carbohidrati, proteine si fibre), trebuie sa stim ce contine fiecare tip de aliment si efectele sale asupra organismului. In cazul soiei, nutritionistii o recomanda drept o sursa valoroasa de proteine vegetale, de energie, care contribuie la reconstructia celulara si asigura echilibrul hormonal. Un barbat are nevoie, zilnic, de 70 g de proteine, o femeie de 55 g, iar copiii, pentru ca sunt in crestere, trebuie sa manance cam 60 g. In portia zilnica a adolescentilor intra insa 90 g de proteine, fara de care organismul lor nu s-ar dezvolta armonios. Proteina existenta in soia combate atrofierea muschilor, ofilirea pielii si lipsa de energie. Lipidele vegetale din soia mentin colesterolul “buni, iar glucidele, adica grupa carbohidratilor, sunt surse esentiale de energie care, daca nu sunt folosite, se depoziteaza in ficat si in muschi.
 
Alimente, medicamente, preturi si retete
 
Inainte de 89, putini romani stiau cat de valoroasa este soia pentru sanatate. Pentru multi, calitatile soiei au fost umbrite de celebrul ,,salam cu soiai, in compozitia caruia se adaugau deseurile de la soia furajera sau de la fabricarea uleiului de soia. Acei ani si-au pus atat de mult amprenta asupra noastra incat si acum mai intrebam: “Si branza asta de soia chiar nu are gustul salamului de trista amintire?i Cele mai apreciate alimente cu soia sunt pateul, branza Tofu, cascavalul cu sau fara alte legume in compozitie, crenvurstii, laptele, snitelele, granulele (pentru prepararea chiftelelor sau a perisoarelor), uleiul superior.
 
Inamicul cancerului
 
Pe langa vitamine si minerale, soia contine izoflavone, care maresc imunitatea, impiedica mutatiile celulelor normale in celule canceroase, asigura permeabilitatea si flexibilitatea vaselor de sange. Ultimele cercetari arata ca boabele de soia au calitatea de a ne proteja impotriva dezvoltarii cancerului de prostata si a celui mamar. Cercetatorii considera ca soia inhiba in cancer dezvoltarea a noi vase de sange, stopand extinderea tumorii. Cele mai bogate surse de izoflavone se gasesc in laptele din soia, in iaurt si tofu, in timp ce produsele procesate sunt sursa cea mai saraca.
 
Cine mananca soia, nu are probleme cu inima
 
O dieta bogata in soia este recomandata in hepatita cronica, surmenaj intelectual, astenie, convalescenta, afectiuni dermatologice, litiaza renala. In medicina naturista, soia este indicata in ateroscleroza, sub forma de ulei de soia, bogat in grasimi nesaturate, in cure de o luna de zile. Pentru fragilitate vasculara, se recomanda consumul zilnic de alimente pe baza de soia, cat mai putin procesata. Soia e utila si in cardiopatia ischemica, in tratarea sechelelor dupa accidente vasculare si in prevenirea hipertensiunii. Continutul ridicat de lecitina din soia (2%) scade colesterolul si zaharul din sange, curata peretii vasculari si imbunatateste metabolismul. Persoanele care folosesc soia frecvent in alimentatie sufera destul de rar de afectiuni cardiovasculare. Se recomanda ca, in fiecare zi, sa se ia cel putin o lingura de boabe de soia.
 
Uleiul de soia e bun la rinichi
 
Uleiul de soia in cantitati mari contine hormoni masculini si feminini, care previn pericolul pierderii sarcinii si cresc potenta. Sarea sterilizata, amestecata cu ulei de soia, se foloseste pentru injectii subcutanate care cresc rezistenta organismului la tuberculoza. Uleiul de soia e folosit in afectiunile rinichilor, ale sistemului nervos, creste imunitatea organismului, imbunatateste activitatea intestinului. Vitamina E din uleiul de soia stimuleaza activitatea musculara, impiedica ingrasarea peste masura, imbunatateste consumul de oxigen in tesuturi si dezvolta capilarele. Nutritionistii recomanda laptele de soia in orice cura de slabire si, pentru ca nu provoaca aciditate gastrica precum laptele de vaca, e indicat in afectiuni gastrice si intestinale.
 
Alimentul diabeticilor
 
Soia ajuta la combaterea fragilitatii oaselor si previne fracturile datorita continutului ridicat de calciu. In caz de dereglari ale ciclului menstrual si hipermenoree, se recomanda consumul zilnic de soia. Perioada de sangerare se va reduce cu doua zile si simptomele dureroase vor disparea. Efecte benefice apar si in cazul menopauzei, soia ajutand femeile sa scape de manifestarile neplacute ale acestei perioade. Soia ar trebui sa fie si alimentul diabeticilor. Noile studii au aratat ca, desi nu contine zaharuri, carnea perturba grav metabolismul si agraveaza boala diabetica. Solutia este carnea vegetala, adica produse cu soia, foarte bogate in proteine netoxice. Soia protejeaza celulele nervoase de degradare, ajuta la mentinerea memoriei la varste inaintate, motiv pentru care e utilizata in profilaxia bolii Alzheimer si a dementei senile.
 
Pro si contra modificarilor genetice
 
Se presupune ca tipurile de soia modificata genetic, ar dauna sanatatii, dar niciun studiu nu a demonstrat acest lucru. Riscurile potentiale sunt: toxicitate, alergii, rezistenta la anumite antibiotice. Testele au aratat insa, ca, pana in prezent, soia modificata genetic nu este periculoasa pentru organism. Din ianuarie 2007, culturile de soia modificate genetic sunt ilegale in Romania. Pentru mai multa siguranta, alegeti produsele de soia pe ambalajul carora e precizat faptul ca provin din culturi nemodificate genetic.
 
Retete cu soia 
 
1.Laptele de soia se gaseste in magazine, dar se poate prepara si in casa. Trebuie sa pui un kilogram de seminte uscate de soia in apa cu putina sare, la temperatura camerei, timp de 16-18 ore. Semintele inmuiate se spala bine si se trec prin masina de tocat. Pasta obtinuta se amesteca cu 4 litri de apa (la temperatura camerei) cu sare si se lasa vasul descoperit 40-50 de minute, amestecand din cand in cand. Se strecoara lichidul printr-un tifon si se stoarce bine. Se mai trece inca o data prin masina de tocat sau se piseaza foarte bine. Se pun din nou 4 litri de apa (la temperatura camerei) cu mai putina sare, se lasa vasul descoperit 40-50 de minute, se amesteca si se strecoara in final. Se amesteca lichidele si se pun la fiert. Laptele obtinut are gust de mazare. La loc calduros, laptele de soia se acreste in 12-18 ore. Iaurtul, branza si alte produse lactate, preparate din lapte de soia, isi pierd gustul initial de mazare. Masa de soia ramasa dupa pregatirea laptelui contine multe proteine. Este bogata in fier, se asimileaza usor si reprezinta o sursa de celuloza. O lingura din aceasta masa de soia inlocuieste un ou.
 
2. Pentru ghiveciul de soia sunt necesare: 200 g boabe de soia, 4 ardei, 2 vinete, 6 rosii, 2 dovlecei, 2 cepe, marar, patrunjel si cimbru. Boabele de soia se inmoaie timp de 12 ore, apoi se pun la fiert. Cand sunt aproape fierte, se adauga zarzavatul taiat cubulete si, la sfarsit, verdeturile. Ghiveciul se serveste cald, cu iaurt.
 
3.Crema de scortisoara cu faina de soia se prepara din 250 ml lapte, 1 baton de scortisoara, 5 linguri de faina de soia, un plic de gelatina, 3 oua, 100 g zahar pudra, 125 g frisca lichida, o lingurita rasa de scortisoara. Se fierbe laptele cu batonul de scortisoara, apoi se lasa sa se raceasca. Gelatina se pune la inmuiat in 50 ml de apa. Se separa albusurile de galbenusuri. Laptele se fierbe la bain-marie, impreuna cu galbenusurile, faina de soia si scortisoara macinata. Separat se bat albusurile cu zaharul. In crema calduta se adauga albusurile, gelatina dizolvata si frisca. Crema se serveste in pahare, decorata cu pudra de cacao si fructe mici.
 
4. Cura cu muguri de soia. Mugurii de soia sunt buni in salatele de cruditati. Cura cu acesti muguri este cea mai indicata metoda pentru restabilirea sanatatii organismului. Se umple un sfert de borcan de 800 ml cu boabe de soia, se adauga apa calduta pana la jumatate, se leaga la gura cu un tifon. Se lasa 12 ore la macerat, dupa care se scurge apa. Intr-o saptamana, semintele germineaza, timp in care se vor spala de cateva ori pe zi, apoi se vor pune la scurs, asa incat boabele sa fie mereu umede, dar sa nu stea inmuiate in apa. Atunci cand au facut coltisori de cativa centimetri, se scot germenii din borcan, se indeparteaza cojile si boabele care nu au germinat si se pun la frigider. Din 400 g de seminte de soia se poate obtine un kilogram si jumatate de germeni. Se recomanda aproape 40 g de muguri de soia pe zi.
 
Formula sanatatii
 
Iata ce continut benefic asupra sanatatii are soia: ‘ Proteine – 40 mg/100 g ‘ Grasimi vegetale – 20 mg/100 g ‘ Lecitina – 2 mg/100 g ‘ Calorii – 141 Kcal/100 g ‘ Colesterol – 0 ‘ Magneziu – 242 mg/100 g ‘ Calciu – 260 mg/100 g ‘ Vitamina E – 13,3 mg/100 g ‘ Vitamina B1 – 0,63 mg/100 g ‘ Fier – 12 mg/100 g