Stresul: cauze, semne si metode de eliminare

De la provocari minore la crize majore, stresul face parte din viata. Si, desi nu puteti controla intotdeauna circumstantele, puteti controla modul in care raspundeti la ele.

Atunci cand stresul devine coplesitor sau este cronic, poate avea un impact asupra bunastarii voastre. De aceea, este important sa avem remedii anti-stres eficiente care sa ne calmeze mintea si corpul.

Ce este stresul?

Stresul este senzatia de a fi sub presiune anormala. Aceasta presiune poate proveni din diferite aspecte ale vietii de zi cu zi. Cum ar fi o crestere a volumului de munca, o perioada de tranzitie, o cearta pe care o aveti cu familia sau griji financiare noi si existente. S-ar putea sa descoperiti ca are un efect cumulativ, fiecare factor de stres construindu-se unul peste celalalt.

In aceste situatii, va puteti simti amenintat sau suparat, iar corpul dumneavoastra ar putea crea un raspuns la stres. Acest lucru poate provoca o varietate de simptome fizice, poate schimba modul in care va comportati si va poate conduce la experienta emotiilor mai intense.

Stresul ne afecteaza in mai multe moduri, atat din punct de vedere fizic, cat si emotional si cu intensitati variate.

Cum pot identifica semnele stresului?

Toata lumea experimenteaza stres. Cu toate acestea, atunci cand va afecteaza viata, sanatatea si bunastarea, este important sa le abordati cat mai curand posibil si, in timp ce stresul afecteaza diferit pe toata lumea, exista semne si simptome comune pe care le puteti avea in vedere:

  • sentimente de ingrijorare constanta sau anxietate
  • sentimentele de a fi coplesit
  • dificultate de concentrare
  • schimbari de dispozitie sau modificari ale dispozitiei
  • iritabilitate sau stari de nervozitate
  • dificultate de relaxare
  • depresie
  • stima de sine scazuta
  • mancand mai mult sau mai putin decat de obicei
  • schimbari in obiceiurile de somn
  • consumul de alcool, tutun sau droguri ilegale pentru relaxare
  • dureri, in special tensiune musculara
  • diaree si constipatie
  • senzatii de greata sau ameteli
  • pierderea apetitului sexual

Trei pasi de facut atunci cand va simtiti stresati:

  1. Realizati ce va cauzeaza problema

Incercati sa faceti legatura intre senzatia de oboseala sau de rau si presiunile cu care va confruntati
Aveti grija la avertismentele fizice, cum ar fi muschii tensionati, oboseala excesiva, durerile de cap sau migrenele.

  1. Identificati cauzele

Incercati sa identificati cauzele care stau la baza stresului. Sortati motivele posibile ale stresului in trei categorii:

1) cele cu o solutie practica
2) cele care vor deveni mai bune in timp
3) cele despre care nu poti face nimic

  1. Revizuieste-ti stilul de viata

Exista lucruri pe care le faceti si care ar putea fi predate altcuiva? Poti face lucrurile intr-un mod mai pe indelete? Pentru a actiona in functie de raspunsul la aceste intrebari, poate fi necesar sa acordati prioritate lucrurilor pe care incercati sa le realizati si sa va reorganizati viata. Acest lucru va ajuta la eliberarea presiunii care poate proveni din incercarea de a face totul dintr-o data.

Meditatia aduce ameliorarea stresului pe termen scurt, precum si beneficii durabile de gestionare a stresului. Exista multe forme diferite de meditatie pe care trebuie sa le incercati – fiecare este unic si aduce propriul sau rol.

S-ar putea sa dezvoltati o mantra pe care o repetati in minte in timp ce respirati lent adanc. Sau, s-ar putea sa aveti nevoie de cateva minute pentru a practica mindfullness, care implica a fi in acest moment. Fiti pur si simplu atenti la ceea ce vedeti, auziti, gustati, atingeti si mirositi.